wtorek, 28 października 2014

Kasza jaglana z kiełbasą i papryką

Dzisiaj zapraszam na moją propozycję podania kaszy jaglanej. Nie bez kozery, kasza jaglana jest nazywana królową kasz!

Kasza jaglana – kiedyś jeden z podstawowych produktów w domach naszych przodków, współcześnie stała się potrawą niemal egzotyczną. A szkoda, bo to najzdrowsza z kasz, znana od tysięcy lat. Kaszę jaglaną uzyskuje się z obłuszczonych ziaren prosa. Można ją kupić w sklepach ze zdrową żywnością, na bazarowych stoiskach, a nawet w marketach. Posiada mnóstwo zalet, jest lekkostrawna i odżywcza (100g – 346kcal). Zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą zbawienny leczniczy wpływ na stawy i korzystnie wpływającą na wygląd skóry, paznokci i włosów.
Krzem wpływa też na przemianę materii i ułatwia odchudzanie. Dzienne zapotrzebowanie człowieka na krzem wynosi ok. 5-20 mg, to niewiele, a i tak większość osób ma niedobór tego pierwiastka w organizmie. Przyczyna tkwi właśnie w niewłaściwej, zbyt “bogatej”, wysokobiałkowej diecie, składającej się z mięsa i jego przetworów, gdzie krzemu prawie nie ma, podobnie jak w rybach, drobiu,serach.
Tymczasem krzem nie tylko zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci, ale także utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych i zapobiega odkładaniu w nich związków tłuszczowych. Krzem pełni tez funkcję w procesie mineralizacji kości, zapobiega ich odwapnianiu oraz przyspiesza regenerację po urazach.

Kasza jaglana jest więc tanim, naturalnym, smacznym źródłem krzemu, ale też zawiera dużo witamin z grupy B (tiaminy, ryboflawiny, pirydoksyny. kwasu pantotenowego). Obfituje w lecytynę oraz substancje mineralne: magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo. Zawiera witaminę E, – jeśli będzie dostatecznie często gościć na naszym stole, może być dość dobrym źródłem również i tej witaminy. Co ważne – kasza jaglana nie zawiera glutenu, a zatem nie uczula, jest najlepszą kaszą dla dzieci, zalecana jako pierwsza z kasz (Źródło: http://www.era-zdrowia.pl/zdrowa-kuchnia/zboza-i-produkty-zbozowe/kasza-jaglana.html).

Kasza jaglana świetnie się sprawdza jako składnik deserów!

Przepis na danie dla 1 os.:

Składniki:

- 1/3 szklanki kaszy jaglanej
- kiełbasa podwawelska (ilość wg uznania)
- 1/2 czerwonej papryki
- suszona papryka
- sól
- pieprz
- oliwa/olej

Przygotowanie:

1. Do garnka wsypać 1/3 szklanki kaszy jaglanej, wlać 2/3 zimnej wody, posolić oraz dodać  1/2  łyżki oliwy bądź oleju (dzięki dodaniu oliwy/oleju kasza po ugotowaniu będzie sypka).  Kaszę gotować najpierw na dużym ogniu aż woda się zagotuje, a potem zmniejszyć ogień i kaszę gotować przez 15 min. Co jakiś czas należy kaszę zamieszać, aby nie przywarła.
2. Kiedy kasza się gotuje, należy kiełbasę pokroić w plasterki, a paprykę pokroić w paski.
3. Kiełbasę i paprykę podsmażamy. Następnie odsączamy nadmiar tłuszczu za pomocą papierowego ręcznika kuchennego.
4. Kiedy kasza się ugotuje, wsypujemy do niej trochę pieprzu i suszonej papryki. Dokładnie mieszamy.
5. Kaszę wykładamy na głęboki talerz. Dodajemy kiełbasę i paprykę. Mieszamy.

Komentarz: Do kaszy dodałam jeszcze dwie łyżki mielonego lnu, ponieważ jestem w trakcie kuracji, w której spożywa się len. Więcej szczegółów na stronie: http://blackdresses.pl/2014/01/26/siemie-lniane-czyli-realny-sposob-na-szybciej-rosnace-wlosy/ -> polecam! Rzeczywiście włosy szybciej rosną (mnie włosy urosły aż 2 cm/ miesiąc! Przed kuracją - 1 cm), a przy okazji, len korzystnie wpływa na układ pokarmowy.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz